SYSLA Maritime Foto: Fiskerstrand

8. februar 2017 - 13:05

Håper å ha hydrogenfergen på sjøen om et par år

Arbeidet med det som kan bli verdens første hydrogenferge er i gang. Uten forskningsstøtte hadde det trolig ikke blitt noe av.

Fiskerstrand Holding på Sunnmøre står i spissen for utviklingen av hydrogenfergen. Konsernsjef Rolf Fiskerstrand har hatt det i tankene en stund.

– Ideen kom for snart to år siden. Det var Frederic Hauge i Bellona som overbeviste meg om at det var mulig. Vi sitter i et forum sammen og hadde en prat om muligheten til å bruke brenselceller med hydrogen. Etter den samtalen bestemte jeg meg.  Det er klart at skal vi få til nullutslipp og i vid forstand være med og bidra til Parisavtalen, er hydrogen spennende, sier Fiskerstrand til Sysla.

Fikk støtte

Før jul fikk Fiskerstrand Holding støtte til utvikling og design av en hydrogenferge gjennom Pilot E-ordningen, som er etablert av Forskningsrådet, Enova og Innovasjon Norge. Hvor mye de fikk, vil sjefen ikke ut med.

– Det var noen millioner, er alt han vil si.

– Ville det blitt noe av uten støtten?

– Nei, ikke for vårt vedkommende. Pilot E-ordningen et godt initiativ for å få fart på forsknings- og utviklingsarbeidet, og den var svært viktig for å få realisert dette prosjektet.

I første omgang er planen å bygge om en ferge til hybrid-drift, der fremdriften er basert på hydrogen i brenselceller og batterier.

– Hydrogen har vært brukt som energibærer i lengre tid på biler, men også i u-båter og romfartøy. Det som kommer ut av prosessen med hydrogen i brenselcelle er rent vann du kan drikke, sier Fiskerstrand.

– Batterier, som er en nullutslippsløsning, egner seg ikke så veldig godt på lengre strekninger. Da var tanken at vi får se på hydrogen, eventuelt i kombinasjon med batterier, og det er det vi jobber for å få til, fortsetter han.

Skal maritimisere teknologien

I begynnelsen av januar var det avspark for prosjektet hos Sintef i Trondheim. I første omgang jobber de med å utvikle teknologien.

– Det vil bli mer faset inn mot det praktiske etter hvert, sier Fiskerstrand.

Han er spesielt glad for at DNV GL, Sjøfartsdirektoratet og Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap er med.

– Vi ser som det overordnede å ta eksisterende teknologi for brenscelle og maritimisere det, altså gjøre det egnet for skip, og å få utviklet regelverk og sikkerhetsrutiner sånn at dette kan bli godkjent i skip. Derfor er det så viktig at Sjøfartsdirektoratet og DNV GL er med, sier Fiskerstrand.

Nytt regelverk

Prosjektet skal blant annet bidra til å fremskynde Sjøfartsdirektoratets godkjenningsprosess for bruk av hydrogen som drivstoff i maritim transport, skriver direktoratet i en pressemelding.

Målet er å ha en pilotferge klar for testing i 2019. Allerede for et år siden sa Rolf Fiskerstrand at han håpet å kunne bygge verdens første hydrogenferge. Ife-forsker Fredrik Aarskog har tidligere sagt til Sysla at han tror den første hydrogenbåten kommer på Vestlandet.

Fiskerstrand tror en fremdriftsløsning med hydrogen og batteri er fremtiden for skipsfarten.

– Det blir en komplett nullutslippsløsning, og er noe jeg har veldig stor tro på. Ikke bare for ferger, det har vi valgt for å teste ut i første omgang, men det kan brukes på nær sagt alle typer skip.

Tilbake

Relaterte nyheter:

19-05-2017 Elektrifiserer flere ferjesamband i Møre og Romsdal
15-05-2017 Fakta om fornybar energi
05-05-2017 A device to protect eagles from wind turbines
28-04-2017 Glassfibertråder sikret årets eksportpris
25-04-2017 (preessemelding) Peikko leverer gravitasjonsfundament teknologi til Lehtirova vindpark i Nord-Sverige
21-04-2017 Europe’s Largest Battery Helps Stabilize the Grid
25-11-2016 Svensk energiminister: - Globalt kreves det energilager
22-11-2016 ESA godkjenner norsk støtteordning for miljøvennlig sjøtransport
11-09-2015 Slik vil han installere flytende vindmøller
09-09-2015 Det gamle tankrederiet er i dag Norges største eksportør av fornybar-teknologi

RSS feed er for tiden ikke tilgjengelig fra leverandør

NVE

  • Product
    Bid
    Ask
    Last
  • Spot
    58
    61
    63.5
  • March-18
    61
    64
    62
  • March-19
    57
    61
    60
  • March-20
    56
    60
    63
  • March-21
    55
    60
    61
  • March-22
    54
    64
    60
38 % Higher
62 % Lower

Registering for tilgang til
nyhetsbrev og ekstranett

Kun for NORWEAs medlemmer

Meld deg på idag!

Om Vindkraftnytt.no

Vindkraftnytt.no er en nyhetsside for kraftbransjen om onshore og offshore vindkraft, bølge, tidevann og strømninger. Nyhetene hentes fra utvalgte nasjonale, skandinaviske, europeiske og internasjonale medier, interesseorganisasjoner, myndigheter og kraftbransjen. Nyhetene spenner fra teknologi, prosjekter til økonomi, marked, rammevilkår og politikk. Les mer om Norwea her

NORWEA, Vind- Bølge-Tidevann
Wergelandsveien 23b,
0167 Oslo
post@norwea.no
Tlf. +47 47 34 93 48
© Copyright 2006 - 2012
All rights reserved.