SYSLA Maritim

6. oktober 2017 - 10:50

Dette gigantskipet skal gå på batterier

Batteriene blir hovedenergikilden i det som er et av verdens største konstruksjonsfartøy, North Sea Giant

Det 160 meter lange fartøyet skal bygges om. Etter ombyggingen skal North Sea Giant primært bruke batterier, og dekke resten av kraftbehovet med diesel.

Enova bidrar med over 36 millioner kroner i støtte til prosjektet, som vil redusere fartøyets årlige dieselforbruk med to millioner liter.

– De siste par årene har vi vært med på en rekke prosjekter hvor batterier blir tatt i bruk i skip for å avlaste generatorene, men med North Sea Giant snus dette forholdet på hodet – nå er det batteriene som inntar hovedrollen. Lillebror er i ferd med å bli storebror. Dette er et konkret og viktig steg videre i batterirevolusjonen til sjøs, sier administrerende direktør Nils Kristian Nakstad i Enova i en melding.

Reduserer kostnader og utslipp

Rederen tror prosjektet kan bli en banebrytende endring for industrien:

– Vi ønsker å bidra til å redusere kostnader og klimagassutslipp for industrien, gjennom en teknologiutvikling der målet vårt er utstrakt bruk av batteridrift på North Sea Giant. Gjennom å redusere kostnader og klimagassutslipp for våre kunder tror vi at dette også posisjonerer oss for framtidige kontrakter, sier administrerende direktør Hallvard Klepsvik i Austevoll-rederiet North Sea Shipping.

Nakstad mener framoverlente aktører som tør å bane vei er gull verdt:

– Skal vi komme til lavutslippssamfunnet, er vi avhengig av at ny teknologi blir tatt i bruk. Prosjekter som dette viser resten av bransjen hva som er mulig å få til, selv i så store og energikrevende skip. Norge har blitt verdensledende på maritim batteriteknologi, og dette prosjektet bidrar til å styrke denne posisjonen, sier Nakstad i Enova.

Flagget hjem

North Sea Giant ble flagget hjem i fjor fra Malta til Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS).

– Den dagen vi sitter uten saltvann i blodet har vi et problem. Derfor bygger vi kompetansen internt i rederiet, og vi vil ha folk fra dekk som har jobbet seg opp. Det blir lettere når vi kan gå på NIS-flagg, sa forretningsutvikler Geir Klepsvik hos North Sea Shipping da.

Statoil har vært opptatt av å redusere drivstoff-forbruk og utslipp, og satte i sommer krav om batteri på båter som skulle på kontrakt for dem.

North Sea Giant ble bygget om for et par år siden også for å kunne gjennomføre så tunge løft som 420 tonn i opptil ni meter høye bølger.

Tilbake

Relaterte nyheter:

16-10-2017 Svart energi taper kampen mot vindmøller
16-10-2017 Googles kjøp av grønn energi
16-10-2017 Fra oljeselskap til bredt energiselskap
11-10-2017 – Statsbudsjettet må følge opp Stortingets miljøvedtak
09-10-2017 Et fullelektrifisert Norge
09-10-2017 Statoil kaster seg på solbølgen
06-10-2017 Siemens Gamesa udvikler Indiens første hybridprojekt med vind- og solenergi
06-10-2017 Slakter IEA-rapport
05-10-2017 Statoil inn i milliardprosjekt for solkraft: – Feil å ignorere solenergi
05-10-2017 Romsdal får miljøferjer

RSS feed er for tiden ikke tilgjengelig fra leverandør

NVE

  • Product
    Bid
    Ask
    Last
  • Spot
    73
    75
    74
  • March-18
    76
    77
    77
  • March-19
    74
    76
    75
  • March-20
    62
    76
    60.5
  • March-21
    47
    45.5
  • March-22
    42
    42.5
    42
38 % Higher
62 % Lower

Registering for tilgang til
nyhetsbrev og ekstranett

Kun for NORWEAs medlemmer

Meld deg på idag!

Om Vindkraftnytt.no

Vindkraftnytt.no er en nyhetsside for kraftbransjen om onshore og offshore vindkraft, bølge, tidevann og strømninger. Nyhetene hentes fra utvalgte nasjonale, skandinaviske, europeiske og internasjonale medier, interesseorganisasjoner, myndigheter og kraftbransjen. Nyhetene spenner fra teknologi, prosjekter til økonomi, marked, rammevilkår og politikk. Les mer om Norwea her

NORWEA, Vind- Bølge-Tidevann
Wergelandsveien 23b,
0167 Oslo
post@norwea.no
Tlf. +47 47 34 93 48
© Copyright 2006 - 2012
All rights reserved.